Gdy zaginie telefon – poradnik

Każdy z nas przynajmniej raz wstrzymywał oddech ze strachu uświadamiając sobie, że najprawdopodobniej właśnie zgubił telefon komórkowy. Co gorsza, obawy wielu z nas potwierdziły się, a „komórki” nie udało się już odzyskać. Co należy robić, gdy sami znajdziemy się w takiej sytuacji? Przede wszystkim – nie wpadać w panikę.

1. Przezorny zawsze ubezpieczony

O ryzyku kradzieży telefonu komórkowego myślimy zazwyczaj dopiero wówczas, gdy sami padniemy jej ofiarą. Tak długo, jak długo problem nas nie dotyczy, nie zastanawiamy się nad tym, jak chronić się przed takim zdarzeniem. Niesłusznie, takie podejście doprowadza bowiem do tego, że sami ograniczamy sobie pole manewru i skazujemy się na niepotrzebny stres.

O kradzieży jako jednej z możliwości utraty telefonu należy więc pomyśleć w tym samym momencie, w którym bierzemy do ręki nasz nowy sprzęt. Oczywiście, zabezpieczenie dość drogiego modelu przed ryzykiem zainteresowania ze strony złodzieja nie jest w pełni możliwe, nic nie stoi jednak na przeszkodzie temu, abyśmy zatroszczyli się o uczynienie urządzenia w takiej sytuacji bezużytecznym dla złodzieja. Zazwyczaj już sam operator telekomunikacyjny proponuje nam pakiet przydatnych rozwiązań. Najczęściej obejmuje on dodatkowo płatne ubezpieczenia, bardzo popularne jest również korzystanie z usług lokalizacyjnych. Już po pierwszym uruchomieniu telefonu powinniśmy też zastanowić się nad tym, czy wśród pobieranych przez nas aplikacji nie powinna znaleźć się przynajmniej jedna, która pozwala na zdalne zarządzanie telefonem. Twórcami takich aplikacji są zazwyczaj producenci systemów antywirusowych, a same możliwości rozwiązań o podobnym charakterze bywają dość zróżnicowane. Niektóre aplikacje wymagają od nas uiszczenia opłaty, nawet w takim przypadku nie warto jednak uznawać ich za mało wartościowe.

2.Solidne oprogramowanie systemowe

Już po zorientowaniu się, że nasz telefon nie znajduje się tam, gdzie powinien, możemy skorzystać z oprogramowania powiązanego z systemem operacyjnym, którego używamy. Zarówno iOS, jak i Android oraz Windows Phone przygotowały rozwiązania pozwalające na szybkie namierzenie telefonu, wykonanie połączenia, a nawet – na wyczyszczenie danych. Informacje na ten temat powinniśmy zdobyć już po zakupie telefonu, nawet jednak, jeśli nie wiemy, gdzie szukać wsparcia, nie załamujmy się, w sieci znajdziemy bowiem tego typu dane bez problemu. Premiowane są przede wszystkim te osoby, które działają możliwie szybko, zdecydowana większość rozwiązań powiązanych z systemem operacyjnym sprawdza się bowiem wówczas, gdy telefon jest włączony, zalogowany w sieci GSM i wyposażony w możliwość pobierania i przesyłania danych.

3. Internetowe usługi lokalizacyjne

Tam, gdzie zawodzi system operacyjny, z pomocą przychodzi Internet, w sieci nie brakuje bowiem stron, które pomagają w lokalizowaniu telefonu komórkowego. Oczywiście, nie wszystkie działają zgodnie z opisem, a niektóre mogą narazić nas na dodatkowe koszty. Jeśli jednak poszukamy wiarygodnej strony, być może uda nam się ustalić położenie zaginionego aparatu, a tym samym również odpowiednio zmodyfikować nasze dalsze działania.

4. Policja

Jeśli żadne zaproponowane wcześniej rozwiązanie nie przyniosło spodziewanego efektu, a położenie telefonu pozostaje dla nas tajemnicą, nie powinniśmy zwlekać zbyt długo. O podejrzeniu kradzieży telefonu należy poinformować policję zwłaszcza, jeśli korzystamy z usług abonamentowych i obawiamy się, że nieuczciwy znalazca narazi nas na dodatkowe koszty. Wbrew obawom wielu osób, zgłoszenie kradzieży wcale nie jest formalnością, która niewiele daje, operatorzy chętnie współpracują bowiem ze stróżami prawa pomagając między innymi w namierzaniu telefonu.